معماری کلاسیک
معماری کلاسیک در یونان باستان و روم سرچشمه گرفته است و با تقارن ، ستون ها ، پنجره های مستطیل شکل و سنگ مرمر مشخص می شود.
سبکهای معماری زیادی از معماری کلاسیک الهام گرفتهاند و این مساله باعث شکل گیری باز زنده سازیهایی مانند معماری نئوکلاسیک از میانه قرن ۱۹ و طرح های یونانی در قرن بیستم شد.
عناصر معماری کلاسیک در زمینههای معمارانه متفاوتی نسبت به زادگاه اصلیشان به کار گرفته شدهاند.
شیوههای کلاسیک دوریک، یونیک و کرنتین که در معماری سبک گرای قرن ۵ پیش از میلاد یونان معنی دارند در معماری قرن اول گالها دوباره به کار گرفته میشوند و از آن زمان بارها و بارها تجدید شدهاند.
تاریخ
معماری کلاسیک در قرن پنجم قبل از میلاد در یونان و در حدود قرن سوم میلادی در رم ساخته شد. این سبک بارها در طول سالها احیا شد. در دوران رنسانس ایتالیا ، معماران برای بازسازی معماری کلاسیک رومی تلاش کردند.
قرن ها بعد در اروپا ، حفاری در پمپئی معماری یونان باستان را تجدید کرد. یکی از رایج ترین انواع معماری کلاسیک در ایالات متحده به عنوان نئوکلاسیک شناخته می شود.
این نوع معماری در پاسخ به معماری باروک ظاهر شد و به شدت بر ایده آل های طراحی روم باستان تکیه کرد. این سبک در قرن 18 در اروپا شکل گرفت و به سبک نمادین بسیاری از ساختمانهای دولتی در واشنگتن تبدیل شد.
احیای کلاسیک سبکی است که در اواخر قرن نوزدهم مد شد و تفسیر ضعیف تری از ایده آل های کلاسیک دارد. این سبک پس از نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در 1893 منفجر شد. ساختمانهای این نمایشگاه اشکال کلاسیک را برجسته کرده و از سازندگان سراسر کشور الهام گرفته است.
بسیاری از خانه ها ، دادگاه ها ، بانک ها ، مدارس و کلیساها در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به این سبک ساخته شده اند.
معماری کلاسیک مفاهیمی مانند جسارت ، فروتنی و عقل را ارزشمند دانست. این مقادیر به تعریف اجزای فردی کمک می کند که در چندین سبک معماری کلاسیک یافت می شوند.
برخی از این عناصر کلیدی شامل موارد زیر است:
1. تقارن و نسبت ها
ساختمانهای کلاسیک معمولاً متقارن هستند و دارای عناصری مانند ستونها و پنجره ها هستند که به طور مساوی از هم فاصله دارند.
2. ستون ها به سبک (یا ترتیب) خاص
این دستورات کلاسیک می توانند برای معماری یونانی ، دوریک ، یونی یا قرنتی باشد. رومیان همچنین دستورات توسکانی و کامپوزیت را داشتند.
3. ایوان جلویی که بالای آن دارای یک سقف است
بسیاری از خانه ها و ساختمانها دارای یک ایوان جلو با ارتفاع کامل هستند که در بالای آن یک سردر کلاسیک قرار دارد. درب معمولاً در مرکز خانه قرار دارد.
4. مصالح ساختمانی مقاوم
معماری کلاسیک شامل مصالحی مانند سنگ مرمر ، بتن و آجر است.
5. نقوش طراحی کلاسیک
خانه ها اغلب دارای قالب های دندانی ، سقف های شیب دار متوسط ، محوطه درهای تزئینی و پایه های شکسته در بالای در ورودی هستند.
6. پنجره های مستطیلی
انواع مختلفی از پنجره های متقارن را شامل می شد.
ستون بندی های سبک کلاسیک
معماری کلاسیک شامل پنج نظام است که سه نظام آن متعلق به معماری یونان و دو نظام آن برگرفته از معماری روم می باشد.
ویژگی نظام های معماری کلاسیک به خصوص از طراحی ستون ها قابل تشخیص بوده و حتی امروز نیز از این نظام ها در معماری استفاده می گردد.
در طول این زمان، معابد و بناهای مهم عمومی براساس این 5 نظام متفاوت ساخته می شدند که هر یک از آنها از یک سکو مشخص، یک ستون مشخص (شامل پایه، بدنه ستون و سرستون) و یک اسپر (حدفاصل سرستون و لبه بام) متفاوت در بالای ستون تشکیل می شدند.
نظام های کلاسیک در طول عصر رنسانس، از زمانی که معمارانی همچون جیاکومو باروزی ویگنولا در مورد این نظام ها شروع به نوشتن کردند و دوباره از آنها در طراحی استفاده کردند، دوباره محبوبیت یافتند.
شیوه دوریک
- سطح بدنه ستون با شیارهای کم عمق عمودی به نام قاشقی ها تزئین شده است.
- سرستون از بالشتکی و تاوه چهارگوش واقع بر روی آن تشکیل شده است.
- در انتها بخش بدنه با یک خط افقی معروف به گلوبند یا گلویی به سرستون متصل می شود.
- ستون دوریک مشتمل بربدنه ی ستون که از قاعده ی دایره برخوردار است و از پایین به بالا از قطر دایره کاسته می شود.
شیوه ایونیک
- ستون باریک و بلند با سرستونی پیچ خورده(حلزونی مانند)
- طرح ستون این شیوه به بیننده از هر طرف دید مشابهی می دهد.
- مهم ترین عنصری که شیوه یونیک را از نظام دوریک مجزا می کند، تغییر شکل سرستون ها میباشد.
- تعداد شیار های قاشقی سبک یونیک چهار عدد بیشتر از تعداد شیارهای سبک دوریک است.
- ستون سنگی در شیوه یونیک به جای اینکه مستقیما روی سکوی پله دار قرار بگیرد به روی ستون دایره شکلی که از سنگ یکپارچه تراشیده شده قرار می گیرد.
شیوه کرنتین
- سرستون به شکل کاسه زنگ رو به بالا، با آرایش برگ کنگری به گرد آن است.
- بدنه ستون کرنتی از بدنه ستون دوریک باریک تر و بلند تر است
- قطر ستون کرنتی مانند بدنه ستون یونیک از روی پایه ستون به یک میزان بالا می رود.
نظام های رومی در معماری
معماری کلاسیک یونان باستان بعلاوه توانست بر طراحی بناها در امپراتوری روم نیز تاثیر بگذارد.
استفاده از نظام های رومی معماری، در معماری ایتالیا ادامه یافت و معماران رومی همچنین توانستند از خود تغییراتی در این شیوه ها به وجود آوردند و دو سبک ستون سازی یونانی را با هم تلفیق کردند.
نظام توسکانی که اولین بار در منطقه توسکانی ایتالیا دیده شد به واسطه سادگی بسیار آن شناخته می شود.
سادگی این نظام حتی خطی تر و ساده از نظام یونانی دوریک است.
در نظام دیگر رومی که نظام تلفیقی نام دارد، سرستون و بدنه ستون را به سادگی می توان با ستون کورینتی یونانی اشتباه گرفت اما قسمت اسپر این دو ستون سازی بسیار با هم متفاوت است.
بناهای Piazza dei Miracoli توسکانی ایتالیا، شیوه معماری کرنتی
آثار برجسته معماری کلاسیک
معبد پارتنون یونان( آکروپولیس )
آکروپولیس(Acropolis؛ به یونانی قدیم: بلندشهر یا دژشهر)
در شمال شرقی پارتنون در آتن٬ پایتخت یونان و در مرتفعترین نقطه دشت و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.
پارتنون بر روی تپهای مشرف بر آتن قرار دارد. این معبد به یادبود خدای آتناپارتنوس، مالک آتن، ساخته شده است.
تاریخ ساخت این مجسمه به ۴۴۷ سال قبل از میلاد مسیح بازمیگردد. این معبد بر روی معبد دیگری بنا شده که به پیش-پارتنون معروف است.
آکروپلیس بر روی یک تپه سنگی صاف که دارای ۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن یونان بنا گردیدهاست.
قبلا این بنا به نام «سکروپیا» مشتق از نام افسانهای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده میشد.
معبد پارتنون رم
معبد پانتئون رم با بیش از ۱۸۰۰ سال قدمت، یکی از برجسته ترین میراث معماری با شکوه روم باستان است.
نام این معبد، پانتئون، با توجه به کاربری آن انتخاب شده است: معبدی برای همه ی خدایان.
ایوان ورودی معبد پانتئون شامل ۱۶ ستون بزرگ سنگی در ۳ ردیف است. ۸ ستون در ردیف جلویی و ۴ ستون در هر یک از ردیف های دیگر.
هر کدام از این ستون های بلند ۶۰ تُنی که ۱ و نیم متر قطر دارند در کشور مصر تراشیده شده و توسط کشتی به رم حمل شده اند.
همچنین سنتوری (بخش مثلثی شکل بالای ستون ها) بنا دارای مجسمه های برنزی بوده که به دستور پاپ اوربان هشتم از سنتوری جدا و در ساخت کلیسای سن پیتر استفاه شده است.
کلیسای سنت پیتر(واتیکان)
کلیسای «سن پیتر» یکی بزرگترین کلیساهای جهان، در شهر واتیکان قرار دارد.
سنگتراشیها و مجسمههای سقف این کلیسا توسط میکلآنژ انجام شده است.
اگر از بالا به این کلیسا نگاه کنید، نقشهی آن را به شکل کلیدی خواهید دید که کلید بهشت خوانده میشود.
آمفی تئاتر کولوسئوم در شهر رم ایتالیا
بنایی بینظیر که نمادی از شکوه باستانی رم و ایتالیا است،
کولوسئوم آمفی تئاتر عظیمی که برای تماشای نبرد گلادیتاتورها ساخته شد و محلی برای سرگرمی مردم روم و امپراطور بوده است.
این بنا در مرکز شهر رم ایتالیا واقع است، کولوسئوم بنایی به شکل بیضی دارد و به آمفی تئاتر Flavian نیز معروف است،
این بنا آنقدر عظیم بوده که ظرفیت 50000 تا 80000 نفر را داشته است.
شامل سه طبقه اصلی و یک طبقه زیر شیروانی میباشد که هرکدام ویژگیهای خاص خودشان را دارند.
معماری این بنا برگرفته از یونان است، اما در واقع تلفیقی از سبکهای گوناگون معماری میباشد،
طبقه اول آن دارای ستونهایی به سبک دوریکا، طبقه دوم ستونهایی به سبک ایونیک و طبقه سوم هم ستون هایش به سبک قرنتی (که شباهت زیادی به کلاسیک دارد) میباشد.
ریشه های باستانی معماری کلاسیک
سبک معماری کلاسیک بر اساس شیوه ها و طرح های باستان دردوره های یونان و رم می باشد.
مهم ترین و قدیمی ترین شکل معماری کلاسیک بر اساس سه شیوه دوریک، ایونیک و کرنتین شکل گرفته است.
اگر چه هنر یونانی مدت بسیار زیادی منبع الهام هنرمندان باختر زمین بوده است. اروپاییان تا میانه ی سده هجدهم مستقیماً درباره آن چیز زیادی نمی دانستند.
سرزمین یونان در جنوب شبه جزیره بالکان واقع شده است و می توان چهار ناحیه مجزا را در این سرزمین از هم تشخیص داد.
یونان شمالی به وسیله سلسله ی جبال پند (Pinde) به مناطق مجزا تشکیل شده است.
فرهنگ مردم یونان بعد از فروپاشی تمدن مسینی ها (Mycenaean) و مینوی (Minoan) بین سال های 1100 الی 800 قبل از میلاد، از تداخل دو گروه مختلف انسان ها شکل گرفت.
گروه اول مردمانی منضبط یا تعصب شدید قبیله ای بودند، که دورین ها (Dorians) نام داشتند.