مشتری از ما خواست تا مسجدی را با حداکثر ظرفیت نماز در منطقه نمازخانه قدیمی در محل ، با درختان 70 ساله و خیابانهای اصلی بیمارستان احاطه کنیم. ایده اولیه در چهار چالش شکل گرفت.
حداکثر ظرفیت برای نماز ، حفظ درختان ، مجاورت با محور اصلی سنگفرش و نمازخانه قدیمی. در گام اول ، با توجه به شرایط پروژه ، الگوی مسجد بدون بارگاه انتخاب شد که در آن کل منطقه بین درختان به عنوان منطقه طراحی در نظر گرفته شد. با در نظر گرفتن قدیمی بودن نمازخانه به عنوان بخشی از تاریخ این مکان ، طرح طرح آن طرح گنبد مسجد جدید را تشکیل می دهد
مشخصات پروژه
- معماران: گروه معماری پایا پایرنگ
- حوزه: 2750 متر مربع
- سال: 2016
- عکسها: احمد میرزایی ، سمانه متقی پیشه
- سازندگان: Deesman Co ، SCI co ، Tir & Sotoon Pars Co/
- برق:
- مراجعه کننده: بیمارستان آموزشی نمازی
- مدیر پروژه: حسین منجبب
- مدیر اجرایی: م.رضا افتخاریار
- ساختار: سعید سعادت
- مکانیک: م.علی رنجبر
- طراح نور معماری: همراه قشقایی
- نظارت بر ساختمان: شقایق عاشوریان
- خوشنویسی: فرهاد نصیری شیرازی
- معماران مسئول: اشکان قشقایی ، سمانه متقی چی ، پویا رنجبر
- شهر: شیراز
- کشور: ایران
در مورد دسترسی حامیان ، دو ورودی برای مسجد طراحی شده است. دو مدخل با عنصر پیوندی رواق که به طور سنتی به عنوان عنصر مهمی در طراحی مساجد ایرانی در نظر گرفته می شود ، به هم متصل می شوند.
دیوار روکش رواق علاوه بر ایجاد ارتباط بصری ، ارتباط مسجد با گذرگاه شلوغ شمالی را سازماندهی می کند. در کنار ورودی ها ، دو مناره با پیکربندی چرخشی طراحی شده است. مناره ها به دعوت ورودی ها و نمادهای نمادین مسجد ، دو مناره در دو طرف گنبد کمک کرده اند. با این وجود ، این تصویر با حرکت در اطراف ساختمان تغییر می کند و دید ناظر را متنوع می کند.
استفاده از الگوهای معماری ایرانی در طراحی مسجد
هنگام ورود به مسجد که از الگوهای معمول معماری سنتی ایران است ، از یک فضای باز به یک فضای نیمه باز منتقل می شود. این فرم به ما امکان می دهد دهانه ای را در مقابل نیمه جنوبی آسمان باز کنیم تا خورشید در طول سال در طول سال گنبد را در طول ظهر از طریق آن تابش کند. نمای مسجد با سنگ پوشانده شده است تا چهره ای سنگین ، قوی و ساده در میان درختان محل ایجاد کند و تضادی مناسب در ارتباط با پوشش مسی ایجاد کند. سادگی فرم ، مصالح و هندسه به همراه به کارگیری الگوهای فضایی مساجد تاریخی و جزئیات سنتی مانند دیوارهای روکش دار و سنگ نگاره های داخلی نشان دهنده رویکرد کلی در طراحی مسجد است ، یعنی توجه به سنت های اسلامی در ساخت مساجد و بیان آن توسط زبان مدرن