پلاسکو یک ساختمان 17 طبقه بود که در مرکز شهر تهران واقع شده بود. این ساختمان در 19 ژانویه 2017 در طول آتش سوزی بلند مرتبه سقوط کرد. این ساختمان دارای یک برج 15 طبقه در جلو و 5 طبقه ساختمان مجزا در پشت آن بود. قسمت برج در حین آتش سوزی به طور کامل سوزانده شد و 16 آتش نشان و 6 نفر دیگر در حین آتش سوزی جان باختند ، اما ساختمان Backside همانطور که بود بازسازی شد. در اکتبر 2018 ، یک مسابقه طراحی برای طراحی یک ساختمان جدید پلاسکو به عنوان یک اثر ملی قابل قبول برگزار شد. این طرح رتبه دوم مسابقه را دریافت کرد و پس از گذراندن چندین ارزیابی ، توسط هیئت داوران و مشتری برای ساخت انتخاب شد. New Plasco Commercial Building / KRDS
مشخصات پروژه
New Plasco Commercial Building / KRDS
- معماران: KRDS
- مساحت: 20000 متر مربع
- سال: 2021
- عکاس: پرهام تقیوف
- تولید کنندگان: AutoDesk ، Reynaers Aluminium ، Kale ، Knauf ، Otis ، GFRC
- طراح معماری: محسن یزدیان ، شفق جاویدی ، مهدی صفی ، احسان دهقانی ، مهسا الهی ، ثنا رستگار ، محمدرضا پیری ، مریم سعادت ، نراگز گلچین ، اشکان رفیعی
- مدیر پروژه:
- طراحی سازه:
- طراحی روشنایی:
- تهویه مطبوع:
- معمار اصلی: کوروش رفیعی
- شهر: تهران
- کشور: ایران
مفهوم معماری. الزامات “مسابقه پلاسکو جدید” علاوه بر برج 15 طبقه و 5 طبقه زیرزمین با کاربری تجاری ، یک طبقه از ساختمان را به یادبود شهدای آتش نشان اختصاص داده است. به دنبال محدودیت ها و برنامه فشرده در ساختمان ، قسمت یادبود انعطاف پذیرترین منطقه برای نشان دادن مفهوم طراحی بود.
توضیحات پروژه+گالری تصاویر
طبقه همکف به دلیل دسترسی مستقیم به پیاده روهای مجاور و طبقه پنجم با اتصال آن به پشت بام ساختمان باقی مانده ، پر جنب و جوش ترین مکان با پتانسیل های مناسب برای اسکان یادبودهای قربانی بود. بنابراین ، در طرح پیشنهادی ، فضای یادبود به صورت یک فضای پلکانی سیال که طبقه اول را به طبقه پنجم وصل می کند ، نشان داده می شود. علاوه بر این ، یک خلأ افقی در ساختمان موجود در 5 طبقه وجود داشت. ما یک خلاء عمودی به برج جدید اضافه کردیم و آنها را به هم متصل کردیم. بنابراین ، نمودار گردش از وضعیت 2 بعدی به 3 بعدی تبدیل می شود.
این پروژه برای ساختن بنای یادبود ، مستقیماً به سقوط غم انگیز اشاره نمی کند. ما معتقدیم که یک نمایش واقع بینانه از حادثه ، به جای ارائه یک حافظه پویا زنده ، تصویری لحظه ای را ثبت می کند و آن را واقعاً خراب می کند. به این ترتیب ، ما انتزاع را برانگیختیم. ما در جستجوی راه های جدیدی برای توسعه رویداد و ایجاد نوع جدیدی از معنا بودیم. تکه تکه شدن فرم توجه مخاطب را به فاجعه می کشاند.
قطعات به گونه ای معلق هستند که حفره ای در مرکز شکل می دهند. این افتتاحیه موزه ای است که مخاطب را از هرج و مرج خیابانی جدا می کند و به باغ پشت بام در بالای ساختمان 5 طبقه هدایت می کند. در واقع موزه مسیری است که از ساختمان می گذرد و خاطره را در ذهن بازدیدکنندگان زنده می کند. با وجود اینکه موزه در حین ساخت و ساز به دلیل اشتباه در مجوز شهرداری از پروژه حذف شد ، تأثیر آن در حجم باقی می ماند ، بنابراین ، ما را به یاد حادثه می اندازد و برای همیشه یادگار شهدا خواهد بود.