هوگو آلوار هنریک آلتو یکی از معماران مطرح خارجی و طراحی فنلاندی است که کار او شامل معماری، مبلمان، منسوجات و ظروف و همچنین مجسمهسازی و نقاشی است.
زندگینامه
در روز سوم فوریه 1898 در دهکده کورتان (Kuortane) در جنوب شرقی بوسنی به دنیا آمدو در ۱۹۷۶ در هلسینکی درگذشت.
پدرش نقشه بردار بود و آلوار اولین فرزند خانواده بود.او بعد از قبولی در دانشگاه برای تحصیل به موسسه تکنولوژی هلسینکی رفت دو معلم آلتو در موسسه تکنولوژی هلسینکی پایه های اصلی تحصیل او بودند:
یوسکو نیستروم Uskonystrom) ( او را با معماری قدیمی و قرون وسطی و آرماس لینگرن (Armos lingren) او را با معماری مدرن و فرضیه ساختمان و ساخت و ساز آشنا نمود. آلوار آلتو در سال 1923 با معمار آینو مارسینو (Aino marsino) ازدواج کرد . در سال 1928 به بعد آلتو با معمارانی چون لوکور بوزیه، جوهانس دویکر، زیگفرید گیوئون، فرناند ناگی آشنا شد.
دوران حرفهای
وی از سال ۱۹۲۰ تا سال ۱۹۷۰ بوده است. وی در ابتدا از سبک باستانی نوردیک پیروی میکرد و سپس به سمت سبک مدرنیته بینالمللی که در سال ۱۹۳۰ عقلانیتر بوده حرکت کرد و درنهایت در سال ۱۳۴۰ سبک مدرنتری از خود برجای گذاشت.
در سال 1934 معمار فنلاندی آلوار آلتو و همسر معمار او آینو آلتو محل اقامت و استودیوی خود را، در محلهای به نام Munkkiniemi در پایتخت فنلاند طراحی کردند.
ظاهر خانه با دو قسمت عمدهای که دارد قابلشناسایی است. بیشتر بخش های آن با رنگ سفید رنگآمیزی شده است و قسمت عمدهای از آن با آجر پوشانده شده درحالیکه برای ساخت قسمت پایین خانه چوب و شیشه با هم ادغامشده است.
تصور میشود که خانهی دلپذیر آلتو و طراحی اثرگذار آن از ویلای Mairea که یک مهمانخانه در نورماکو فنلاند است گرفتهشده است.
او از طرح مدرن اسکاندیناوی برای طراحی مبلمان خود بهره گرفته است. موزه آلوار آلتو که توسط خود آلتو طراحیشده است در شهر یواسکیله قرار دارد.
آلوار آلتو بهعنوان یک معمار جوان در سال ۱۹۲۵ نوشت: “تنها هدف مناسب معماری،ساختن بهطور طبیعی است. اضافهکاری نکنید. بدون هیچ دلیلی هیچ کاری انجام ندهید. هر چیز اضافیای با گذر زمان زشت میشود. “
آلوار آلتو معتقد بود،ساختن یک اپرای بزرگ یا یک مرکز شهر، از بنا کردن یک ویلای شخصی آسانتر است.
روانی و آزادی فرم
از نظر تنوع در کار و نوآوری و ابتکار باید وی را معماری طراز اول به شمار آورد و موثر بر جریان مدرنیسم دانست . پاره ای از دلایل محبوبیت آلتو را در میان معماران نسل جوان باید به این نکته استناد داد .
اگر یکی از مشخصات پست مدرنیسم آزادی فرم و آزادی در عدول از اصول مدرنیسم باشد ، آلتو را به حقیقت باید معماری پست مدرنیست خواند . البته وی در استفاده از آزادی فرم تا بدانجا پیش نرفت که همانند برخی از پست مدرنیستهای کنونی به اقتباس از فرمهای گذشته نیز بپردازد .
وی نیز مانند سایر مدرنیستها ، اقتباس فرمها و سبکهای گذشته را گناهی نابخشودنی می دانست. ولی در پی همین آزادی ، آلتو گاه پاره ای از اصول مدرنیستها را زیر پا گذاشت و روی هم رفته بخشی از آثار وی ، علی رغم نوآوری ،سنگینی آثار قبل از مدرن را به ذهن القاء می کند.
در استفاده از محصولات صنعتی در معماری ، به شیوه ای هنرمندانه و آزاد « آلوارآلتو» زبردست ترین معمار معاصر است . درچند ده سال اخیر توجه معماری معاصر معطوف به این شده که وحدتی بین معماری و زندگی به وجود آورد . «آلوار آلتو» از جوانترین معماران معاصر بود که به این امر توجه خاص مبذول داشت.
افتخارات آلوار آلتو
- جايزه اول دفتر شهرداري واي بورگ(1927)
- جايزه اول مسابقه درمانگاه مسلولين پايميو(1928)
- مدال طلا ریبا (۱۹۵۷)
آثار شاخص آلوار آلتو
- کلوپ کارگران (۱۹۲۴-۱۹۲۵)
- کتابخانه شهری (۱۹۲۷-۱۹۳۵) در ویبوری ، روسیه
- آسایشگاه مسلولین (۱۹۲۸ تا ۱۹۳۳) پامید – فنلاند
- مؤسسه آرتک (۱۹۳۵)
- ساختمان مسکونی و اتاق کار (۱۹۳۵- ۱۹۳۶) : در ریهیتی ، هلسینکی ، فنلاند
- کارخانه کاغذ و فضای مسکونی (۱۹۳۶-۱۹۵۴) سانیلا – کوتکا – فنلاند
- ویلای میرآ : (۱۹۳۹- ۱۹۳۸) : نورمارکیو – فنلاند
- پاویون فنلاندی :(۱۹۳۸- ۱۹۳۹) نمایشگاه جهانی کوئینز
- خانه بیکر( ۱۹۴۹- ۱۹۴۷)
- خوابگاه دانشجویان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست کمبریج
- تالار شهر سانیاستالو (۱۹۵۲-۱۹۴۹) : جیواسکیلا، فنلاند
- مؤسسه تکنولوژی (۱۹۷۴-۱۹۴۹) : اسپو – فنلاند
- دانشگاه آموزشی (۱۹۵۹- ۱۹۵۱) جیواسکیلا – فنلاند
- مرکز شهر (۱۹۸۷- ۱۹۵۱) سینجوکی ، فنلاند
- خانه آزمایشی تابستانی : ۱۹۵۴- ۱۹۵۲ موراتسالو – فنلاند
- «خانه فرهنگ» (۱۹۵۸- ۱۹۵۲) استرونکاتو – هلسینکی ، فنلاند
- کلیسای دارای سه تالار : (۱۹۵۸- ۱۹۵۵) وکسینسکا – ایماترا – فنلاند
- تالار فنلاندی (۱۹۷۵- ۱۹۶۲) هلسینکی ، فنلاند
- آپارتمان های بلوک هانسورتیل
- خانه کوچک «کاره»
- آپارتمان های بلوک «نیوهر»
تحلیل برخی آثار
کتابخانه شهری(ویپوری)
- مکان: ویپوری ، فنلاند
- مساحت: ۲۵۰۰ متر مربع
- تاریخ ساخت :1930 تا 1935
- تاریخ برگزاری مسابقه :1927
پروژه کتابخانه آلوارآلتو یکی آثار معماری مدرن اسکاندیناوی است که به زیبایی اجرا شده، با توجه به اینکه سالهای زیادی از ساخت پروژه می گذرد درسال ۲۰۱۴ مرمتی در این پروژه انجام گرفت و آن را از حالت متروک در آورد.
شاخصه های معماری آلتو در این پروژه نیز به زیبایی وجود دارد، سطوح سفید، استفاده از شیشه های وسیع در نما و سادگی مصالح از ویژگی های آن است.
ساختمان فعلی کتابخانه شامل دو بلوک متصل بهم است . در یک طرف کتابخانه و در طرف دیگر تالار کنفرانس واقع است ونمای این بناها پوشیده از گچ سفید می باشد . ساختمان شامل سه ورودی است که ورودی اصلی در سمت شمالی آن است . نمای اصلی کار در قسمت وسط با پلکانی تمام شیشه ای به طبقه بالا می پیوندد.
آلتو عاشق نورپردازی است او ۵۷ نورگیر سقفی در تالار با قطر ۱/۸ متر ایجاد کرد.
آسایشگاه مسلولین
- مکان : پايميو ، فنلاند
- تاریخ ساخت :1927 تا 1929 ميلادی
بعداز جنگ جهانی دوم فنلاند نیز درگیر مبارزه با بیماری سل بود ، آلتو در طراحی آسایشگاه مسلولین برنده شد . پنجره های طرح او به فرم L شکل ، و در کل داری سه بخش بیماران ، اجتماعی و اداری بود . طبقه مخصوص بیماران در ضلع جنوبی به سمت نور و بقیه به فرم قطری به آن متصل بودند . در طراحی این مکان آلتو در همه جزئیات کوچک حتی سرویس های بهداشتی بیماران کوتاهی نکرده است . قسمت اتاق بیماران روشن و در بیرون نرده ها و سایبان ها به رنگ نارنجی بود و پلکان ها به رنگ زرد در نظر گرفته شدند. “رنگها کارکردگرایی خالی و سفید بیمارستان را زنده می سازند”
ويلا مايرهآ
- مکان : نورمارکو ، فنلاند
- تاریخ ساخت : 1937 تا 1939
اوایل سال 1938 میلادی، زمانی که خانه آبشار اثر فرانک لوید رایت تازه شهرت یافته بود، آلوار آلتو برای ساخت مجدد ویلا مایرا از آن الهام گرفت. حتی گفته می شود آلوار آلتو بعد از شناخت خانه آبشار از مشتریان خود خواست تا ویلا را بر روی نهری که در اراضی آن ها واقع بود، بنا کنند. در اوایل بهار 1938 مالکین طرح آلتو را که با فرمی ال شکل فضاهای زندگی را در خود جای می داد تصویب کردند و اجرای آن در تابستان آغاز شد. طرح التو بعد از پی ریزی تغییراتی داشت.
سطح زیر زمین کاهش یافت و ورودی اصلی از محل دور افتاده به ضلع اصلی نقل مکان پیدا کرد. استودیو دوباره جانمایی شد و گالری هنری جای خود را به حمام سونای فنلاندی داد. تنها مشکل مالکین با طرح جدید نبود کتابخانه ای جداگانه بود که آلتو اتاق کوچک با قفسه های متحرک را پیشنهاد داد. در پلان جدید فضاها انسجام بهتری داشتند. ترکیب احجام با فرم های منحنی شکل نظیر فرمی که در این بنا با ارتفاع دو طبقه دیده می شود از جمله شاخصه های آثار آلتو می باشد.
خوابگاه دانشجويان MIT (بيکر هاوس)
- مکان: شهر بوستون ایالت ماساچوست امریکا
- سبک معماری: مدرن
- تاریخ: طراحی 1948-1947
- ظرفیت اتاق ها: 11 تا 4 نفر
در سال ۱۹۴۶ زمانی که آلوار آلتو در کمبریج تدریس می کرد، مجوز طراحی یک خوابگاه جدید دانشجویی را گرفت. روانی و آزادی فرم که از مشخصات معماری آلتو است در این بنا به خوبی مشهود است.
شریان ترافیک اصلی محل یعنی مموریال درایو (Memorial Drive) و رفت و آمد متوالی مردم بین رودخانه و ساختمان ها وجود داشت . آلتو به دنبال رفع این مشکل سعی کرد توسط طراحی نمای جنوبی مانند طاق بازشوی به سمت رودخانه ، بازشوها را در زوایایی از خیابان قرار دهد که از طریق آنها به طرز دلچسبی رفت و آمد اتومبیل ها قابل تماشا کردن باشد.
سطوح موجی شکل ساختمان درحالیکه نمای مطبوع و دلپذیری به وجود آورده اند، سر و صدای ناشی از تردد جاده را کاهش می دهند. طرح دیوار نمای اصلی این ساختمان به حالت موجی شکل باعث میشود اتاقهای بیشتری از این خوابگاه رو به رودخانه چارلز که در مقابل این ساختمان جریان دارد گشوده شوند و همچنین یکنواختی راهروی درونی این خوابگاه که مشکل اکثر چنین ساختمانهایی است از بین برود.
دانشگاه تکنولوژی هلسينکی
- مکان : اوتانیمی ، فنلاند
- تاریخ ساخت : 1949 تا 1966
- سازه : آجر و بتن مسلح
کتابخانه دانشگاه تکنولوژی هلسينکی
- مکان : اوتانیمی ، فنلاند
- تاریخ ساخت : 1964 تا 1969
تالار فنلاندی
- مکان : هلسینکی ، فنلاند
- تاریخ ساخت : 1967 تا 1971
تالاری با نماسازی به وسیله سنگ مرمر کارارا برای نماها و اتاق بزرگ به عنوان «بدن ناطق» که باید برای اهداف آکوستیک مستطیل شکل در نظر گرفته می شد . پنجره های بزرگ و مقعر این باز و در ضلع غربی برای محافظت از سایت و شاداب تر کردن نما بکار رفته اند
کتابخانه و تالار شهر سيناجوکی
- تاریخ ساخت کتابخانه : 1963 تا 1965
- تاریخ ساخت تالار شهر : 1962 تا 1965
کليسای ناحيه ريولا
- مکان : ریولا ، ایتالیا
- تاریخ ساخت : 1975 تا 1978
- ساختار : بتن، سنگ و سقف مسی
تالار اپرای اسن
- مکان : اسن ، آلمان
- تاریخ ساخت : 1959 تا 1988
ساختمان مسکونی و اتاق کار
- مکان: در ریهیتی ، هلسینکی ، فنلاند
- تاریخ ساخت: ۱۹۳۵- ۱۹۳۶
خانه های کارکردگرا در مراحل خانه ریهیتی در شروع دهه ۱۹۳۰ شامل خانه ” سینیور کنسلتانت” (Senior consultant) در پامیو و ویلای تامکن (Tammekann) در استونی (Estonia) بود .
خانه واقع در ریهیتی ، محل خلوتی برای دفتر معماری آلتو شد ، او جناح دفتر را از آجر سفید ، و سطح و جناح مسکونی از دالهای چوبی تیره ساخت.
آلتو تأکید بر فضای داخلی و خارجی در معماری خود داشت . نمای خیابان بسته است و این امر توسط آجر بلند از از بخش نشیمن خانه کرده (فضای خیابان قرار گرفته) محافظت می کند ، گیاهان بالارونده و پله های سنگی طبیعی سادگی نما را دو چندان می کند .
یک حوض کوچک با فواره و حیاطی با شیب به سمت محوطه ورزشی یادآور باغ ژاپنی است ، که در آن جزئیات از یک کل متعادل به شکل اساسی محدود می شود .
او مي گفت : باید بین فضای بیرون و درون خانه با یک ترکیب اصیل و متعارف ، هماهنگی و توازن برقرار شود . اتاق های هم کف به طرف چشم انداز باز می شوند ، و توجه را به سمت نور و هوا معطوف می کنند خانه شخصی آلتو یک کارکردگرای رمانتیک نامیده می شود و او در کل خانه خود را به مثابه یک خانه رعیتی قدیمی فنلاند می پندارد که در آن مصالح بنا ساده و شکل ساختمان در کل دارای هارمونی ست . استفاده از چوب ، مس ، آجر از عناصر سبک اویند .
کارخانه کاغذ و فضای مسکونی
- مکان:سانیلا – کوتکا – فنلاند
- تاریخ ساخت: ۱۹۳۶-۱۹۵۴
پاویون فنلاندی
- مکان: نمایشگاه جهانی کوئینز ، نیویورک
- تاریخ ساخت: ۱۹۳۸- ۱۹۳۹
دیوار اصلی این « پاویون » با موج های آزاد خود نسبت به سطح زمین به طور «مایل» به ارتفاع سه طبقه بالا می رفت . هر قسمت بر قسمت زیرین خود کنسل بود. تمایل دیوار و پیش آمدگی هر قسمت از قسمت دیگر سبب می شد تحرک موج های آن بیشتر به دیده آید . این دیوار مرکب از نوارهای عمودی چوبی بود که بازی سایه و روشن در آن ها به دیوار زندگی و تحرک بیشتر می داد .دراین طرح سطحی موجدار را قرار داد که مایل به جلو و یادآور نورهای شمالی بود ، یک بالکن خمیده روی دیوار قرار داشت .
باقی گذاشتن چوب در نمای این پاویون به صورت طبیعی کاملاً کیفیت مدرن دارد ، گشودگی و آزادی فرم این نمایشگاه نیز کاملاً از چنین کیفیتی برخوردار است ، اما انحنای دیوارهای آن و سیالیت فرم آن حاصل ابتکار آلتو است و نشان از یکی از خصوصیات اصلی معماری وی دارد.
تالار شهر سانیاستالو
- مکان: جیواسکیلا، فنلاند
- تاریخ ساخت: ۱۹۵۲-۱۹۴۹
- تاریخ برگزاری مسابقه :1949
آلتو می گوید : این ساختمان که روی سرازیری تندی بنا شده دارای بخشهای ساده و دوبلکس در اطراف حیاط داخلی یعنی پامیو است . حیاط داخلی یک سطح صاف است و دفتر اداری اصلی در اطراف پامیو گروهبندی شده است .
مصالح این بنا از جنس آجر قرمز می باشد و یک حجم بلند برج مانند بر معماری خانه تسلط یافته است .
آلتو می گوید : یکی از مهمترین وظایف معماری یافتن مقیاس صحیح است ، برج ، یک برج نیست ، اما توده ای یکی شده است که تالار شورا را می پوشاند یا نماد اصلی ساختمان اداره است که در زیر آن قرار دارد .
تالار شهر سایناتسالو علی رغم اندازه کوچکش ، یک یادبود نادر است.استفاده از دو سطح به ارتفاعات مختلف جالب ترین نکته این پروژه است . قسمتی که ارتفاع بیشتر دارد با استفاده از خاک حاصل از حفاری پی ها به وجود آمده است .
تالار شهر فقط کارکرد خاص اداری ندارد ، بلکه شامل اتاقهای مسکونی و تجاری می شود . علاوه بر تالار کنفرانس شورا ، اتاقهای اداره ، نقشه هایی برای یک کتابخانه ، داروخانه ، بانک ، اتاق تجاری و سونا ساخته شد . تالار شهر با نقشه ای سه طبقه با سالن کنفرانسی بلندتر از طبقات دیگر طراحی شد .
خانه فرهنگ
- مکان:استرونکاتو_هلسینکی ، فنلان
- تاریخ ساخت: ۱۹۵۸- ۱۹۵۲
این بنا برای حزب کمونیست فنلاند ساخته شد ، بنایی با پلان U شکل و جناح در مسیر خیابان مانند دروازه حیاط بود . امروزه این بنا به عنوان، محل برپایی ارکستر سمفونیک بکارمی رود.
کلیسای دارای سه تالار
- مکان:وکسینسکا – ايماترا – فنلاند
- تاریخ ساخت:۱۹۵۸- ۱۹۵۵
این بنا به عنوان ساختمان کلیسای اصلی در نظر گرفته شده ، تضاد بین کارکرد مذهبی اجتماعی ، و بخش کشیش را در قسمت صنعتی ، خصوصیت واقعی کلیسا به عنوان یک بنای یادبود دولتی می توان دانست . این مشکل به طریق اتصال اتاقهای کلوپ ، تالار بخش قلمرو کشیش و سه تالار حل می کنند . دو اتاق دیگر این مکان توسط دیوارهای تیغه های (پارتشینهای متحرک) جدا می شوند . و توسط موتورهای الکتریکی حرکت می کنند و ضد صدا هستند . درب این بنا به شکل مینیاتوری و دارای آینه هایی ست که نور را منعکس می کنند
خانه آزمایشی تابستانی
- مکان:موئوراتسالو_فنلاند
- تاریخ: 1954- 1952
خانهی تابستانی بی هیچ واسطهای روی صخرهای بنا شده که از دل آب بیرون زده است. هم ابعاد و مقیاسات به کاررفته در این خانه و هم بسیاری از راه حلهای فنی مورد استفاده در آن متوجه شرایط اقلیمی خاص محیط پیرامون خانه هستند. مثلاً پیِ خانه روی صخرهای طبیعی قرار گرفته است. قسمتی از خانه که به فاز اول ساخت آن مربوط میشود، از آجر ساخته شده و در سمت بیرون به رنگ سفید در آمده است. بخش مربوط به میهمان که یک سال بعد از اتمام خانه ساخته شد از چوب و به رنگ سفید است و به داخل درختان مرتفع اطراف سرک کشیده است.
دیوارهای داخل محوطه، بر خلاف دیوارهای سفید بیرونی، عمدتاً از آجرهای قرمز ساخته شدهاند. پنجاه نوع مختلف آجر در ساخت این خانه به کار رفته تا مقاومت و پایداری و نیز جلوهی بصری آنها در طی زمان به محک آزمون زده شود.
کلوپ (انجمن) کارگران
- مکان: در جیواسکیل ، فنلاند
- تاریخ ساخت:۱۹۲۴-۱۹۲۵
او در آثارش به الهام بخشی اثر توجه می کند ، اولین ساختمان دولتی آلتو ، کلوپ کارگران و تئاتر در جیواسکیلا بود .
در این اثر ردپای فرهنگ کهن در میان کلوپ کارگران مشخص می باشد .
اومشغول ساخت بنایی در کنج سایت شد ، پلان این اثر با بخش هایی مثل کلوپ ، کافه و رستوران در طبقه اول و تالار تاتردر روی طبقه اول با نمایی با چند قاب پنجره بزرگ ، در این اثر از بالکن به عنوان عنصری تزئینی و عاملی بر ترکیب بندی نامتقارن بناست . ستونهای این کلوپ به سبک دوریک ، ورودی اصلی بنا بر دیواری منحنی شکل قرار گرفته است . نقاشی های دیوار به سبک آلبرتی در دوره رنسانس برمی گردد . مقیاس او در این طراحی انسان بوده و بس .
طراحی مبلمان و ظروف شیشه ای
آلتو هرگز خود را بهعنوان یک هنرمند در نظر نگرفت اما میتوانید مجموعه نقاشیها و مجسمهسازیهایش را با عنوان “شاخههای درختی که تنهاش معماری است” مشاهده کنید.
آلتو در کنار طراحی بناهای خود در مسابقه های اثاثیه ساختمان هم شرکت می کرد در طراحی مبلمان اتوکورنهن به طراحی ۴ پایه ای با سه پایه ی L شکل پرداخت این ۴ پایه به میلیون ها نفر فروخته شد .
در ۱۵ اکتبر ۱۹۳۵ به تأسیس شرکت آرتک پرداخت . کارکرد اساسی این شرکت تولید مبلمان و اثاثیه بود . آلتو علاوه بر اینها به طراحی لباس و طراحی لوازم برقی نیز پرداخت . آلتو در کارهایش با تغییر موضوع از فولاد به چوب و نیز شیشه دست به ابتکارات جدیدی در طراحی وسایل منزل زد .او در نمایشگاههای جهانی نیویورک دو جایزه دریافت کرد.