طراحی کافه اسپریس با متراژ 28 متر مربع در خیابان نجات اللهی در مرکز شهر تهران در محاصره مغازه های صنایع دستی ایرانی و در مجاورت ساختمان سازمان صنایع دستی ایران واقع شده است. هدف از این پروژه بازسازی یک فروشگاه هدیه و تبدیل آن به یک کافه با توجه به اندازه کوچک پروژه و موقعیت مکانی آن ایده اصلی الهام گرفته از بافت شهری برای تبدیل عناصر سنتی به فضای داخلی معماری بود.
گالری تصاویر پروژه طراحی کافه اسپریس
اطلاعات پروژه
معماران: طراحی هوبا
حوزه : 28 متر مربع
سال: 2014
عکس ها: پرهام تقیوف
معمار مسئول: هومن بالازاده
مدیر پروژه: الهام سیفی آزاد
تیم طراحی: نیلوفر آل طه، نوشین عطروش
مدلینگ و تصویرسازی سه بعدی : مونا رضوی
ناظر برق : محمد فرد، مجید کمالی
ناظر آجرچینی: علی اکبری، نصرت الله منصوری
شهر: تهران
توضیحات بیشتر طراحی کافه اسپریس
در طراحی نمودار فضایی، مفهوم مادیت مبتنی بر یک هندسه یکپارچه است که از بیرون به داخل ادامه مییابد.
ساختمان مجاور، سازمان صنایع دستی ایران با نمای آجری، الهام بخش استفاده از همین متریال برای کافه بود. با توجه به ابعاد کوچک پروژه، آجری به ابعاد 5*10*20 به هشت قطعه کوچکتر 5*5*5 سانتی متری بریده شد که یک طرف آجرها به رنگ آبی فیروزه ای لعاب داده شد. آجرهای سفالی نیز بهداشتی هستند زیرا با لایه آنتی باکتریال پوشانده می شوند.
نگاهی اجمالی به ساختمان موجود با ارتفاع سقف دو متر در طبقه همکف و ارتفاع کمتر در نیم طبقه، نقطه شروعی برای طراحی نمودار فضایی است که می تواند مشکل سازه موجود را حل کند.
در ابتدا نیمی از نیم طبقه تخریب شد و به یک سطح کوچکتر تبدیل شد تا به سقف بالاتری برای سطح همکف برسد، سپس آشپزخانه با قسمت خدماتی در نیم طبقه قرار گرفت و توسط پله ها و یک آسانسور کوچک به سطح دیگر متصل شد.
مرحله بعدی ارائه یک سیستم تهویه برای آشپزخانه در نمودار فضایی بود. هدف این بود که سیستم تهویه داخل فرم پنهان شود و آن را به آشپزخانه متصل کند، بنابراین نمودار سه بعدی از بیرون به داخل حجم کشیده شده و ارتباطی بین آشپزخانه، فضای داخلی و هندسه بیرونی ایجاد می کند.
نمودار سه بعدی یک ساختار یکپارچه برای تمام ویژگی های مورد نیاز برای حل مسائل ساختار موجود ایجاد کرد که مورفولوژی آجر و نور را نیز معرفی می کند زیرا همه آجرها بر اساس نمودار سه بعدی قرار می گیرند.
یکی از مسائل اصلی طراحی، ایجاد تنوع بصری فرم در یک فضای کوچک بود. در این مفهوم، وضعیت بازدیدکنندگان در رابطه با پروژه برای درک فرم قابل توجه است، زیرا آنها می توانند ترکیب رنگ های روی آجرها را با توجه به موقعیت خود به طور متفاوت درک کنند. ضلع لعاب آبی فیروزهای آجرها رو به جنوب با هندسه یکپارچه آجرچینی است که از نمودار سهبعدی مدلسازی شده از سنگفرش پیادهرو شروع شده و در داخل کافه ادامه دارد.
نورپردازی پروژه توسط لامپ های ایجاد شده در شکاف های بین درزهای آجرها با الهام از معماری سنتی ایرانی که به زبان طراحی مدرن ترجمه شده است، شکل می گیرد.
متریال دیگری که برای فضای داخلی استفاده می شود، چوب تیره است که شامل کف، مبلمان و دیوار پشتی است که با آشپزخانه مرتبط است.
در پایان، نمودار فضایی با توجه به مادیت و عملکرد به دو بخش به شرح زیر تقسیم می شود:
1. فضای داخلی آشپزخانه با دیوار پشتی به طبقه همکف متصل می شود و در نهایت درب ورودی را به گونه ای نشان می دهد که این قسمت تاسیسات تهویه بالای درگاه را نامرئی می کند.
2. قسمت بیرونی دیگر نمودار تمامی سطوح آجری شامل نما، آشپزخانه، سیستم تهویه، دیوارهای داخلی و سقف را نشان می دهد که از سنگفرش عابر پیاده جلوی کافه شروع شده و تا نما کشیده شده و به داخل ادامه می یابد. همچنین تمام ملزومات آینده مانند نقاط برای آویزان کردن تصاویر با آجرکاری شکل میگیرند تا از استفاده از عناصر دیگر جلوگیری شود
نوسازی و ساخت و ساز
در نهایت هدف توسعه یک تکنیک ساده بود تا هر سازنده بتواند ساخت و ساز را کامل کند
برای دستیابی به این هدف، هر بخش از خطوط آجری در قالب بزرگ در مقیاس یک به یک چاپ می شود. قابهای فلزی روی پوسترهای چاپی قرار گرفته و به دنبال خطوط منحنی خم میشوند، هر آجر با استفاده از استوانههای کوچک متصل به قابها و از طریق سوراخهای پشت آجر نصب میشوند که به ترتیب نمودار فضایی سهبعدی انجام میشود.
ترکیبی از لامپ های SMD با مواد پلکسی گلاس انتخاب شده برای این پروژه تا تعمیر و تعویض آنها در آینده به صورت دستی انجام شود.
نوآوری و ویژگی ها
1. ادغام حجم و جزئیات در دیوارها، سقف ها، نورپردازی داخلی و خارجی با متریال سنتی الهام گرفته از معماری ایرانی برای معرفی هویت پروژه
ایجاد ارتباط بین کافه و بافت شهری که به محصولات صنایع دستی ایرانی معروف است.
3. استفاده از رنگ آبی فیروزه ای لعابدار با الهام از معماری سنتی ایران برای ایجاد ترکیب رنگ و نور در فضایی کوچک.
4. روشنایی مصنوعی با هندسه آجرکاری ادغام شده است
5. از استفاده از مواد متنوع برای تاکید بر یکپارچگی فرم خودداری کنید.
6. ایجاد یک نمودار فضایی سه بعدی برای پاسخگویی به تمام الزامات طرح و نشان دادن آجر کاری فرم
7. مخفی کردن سیستم های نصب کافه در بین لایه های حجم
8. توسعه روش های ساخت ساده با در نظر گرفتن پیچیدگی فرم