پروژه ویلای سی کاج در حومه شهر اصفهان ایران طراحی و بازسازی شد. این پروژه شامل یک چشم انداز باز و یک ساختمان کوچک در داخل بود.
استراتژی طراحی منظر ساختمان باغ توجه کامل به طبیعت و مهمتر از همه حفظ زندگی و حریم خصوصی درختان کاج بود. این پروژه از آنجا ویلای سی کاج نام گرفت.
معماران: Aleshtar Architectural Office
حوزه: 1500 متر مربع
سال: 2016
عکسها: فرشید نصرآبادی
تولید کنندگان: نماچین
شهر: اصفهان
کشور: ایران
باغ آن دارای 30 درخت کاج 30 ساله است. مسیر ساختمان تا آنجا که ممکن بود از درب باغ شروع شد ، زیر این درختان کاج ادامه یافت و با ورودی ساختمان به پایان رسید. زندگی این درختان کاج را به خطر انداخته بود.
ساختمان از نظر ابعاد و جنبه های بصری با منظره باغ مطابقت نداشت و بنابراین ، خواسته های کارفرما برای پذیرایی مناسب مهمانی ها و سمپوزیوم ها را برآورده نمی کرد.
عدد “30” عدد قابل توجهی در ادبیات اساطیری فارسی است. از این رو ، عارفان و شاعران مشهور ایرانی بر اساس شماره 30 افسانه هایی نوشته اند که مشهورترین آنها داستان سیمرغ از شاعر مشهور ایرانی ، عطار نیشابوری است ، که در آن اخلاق داستان قاعده اعتماد بین 30 موجود است. داستانی که بقای آنها را تضمین می کند.
در مورد داستان سیمرغ ، ما همچنین هر یک از درختان کاج را به عنوان موجودی که در باغ زندگی می کند در نظر گرفتیم. از این رو ، ما تمام تلاش خود را کردیم تا شرایط خاصی را برای درختان اصلاح کنیم تا آنها را از غرق شدن مصالح ساختمانی رها کرده و یک مسیر گردش برای باغ ایجاد کنیم و در همان زمان ، باغ و ساختمان را به هم متصل کنیم تا یک مایع تشکیل شود.
گردش در معماری منظر به این ترتیب ، ما می توانیم مسیرهای مناسب و هماهنگ در امتداد باغ از دروازه باغ تا ساختمان ایجاد کنیم. بنابراین ، اسطوره سیمرغ و داستان سی پرنده نه تنها برای تعداد 30 ، بلکه در فلسفه کاربرد فضا و فضای زندگی در معماری ویلای 30 کاج نیز اقتباس شده است. نتیجه ترکیبی دلپذیر از درختان ، طراحی داخلی و اسطوره سیمرغ بود که به طور کلی ،به کلیت تأثیرگذار تبدیل شد .
خطوط طراحی محیطی برای کفپوش دو نوع بودند. ابتدا خطوط مجاور دیوارهای قدیمی که در میان ستون های آنجا ادامه داشت. این خطوط درشت با 90 درجه یک طرف کفپوش را تشکیل می دادند. ثانیاً ، خطوطی که در طول اتصال درختان کاج ، عرض مسیرها را کاهش می دهند و نسبت به درختان واکنش نشان می دهند و همچنین با شکستگی که بر اساس ابعاد و اندازه آجرها ایجاد می شود ، کاهش می یابد و به این ترتیب درختان کاج جدا از مناطق کشاورزی چنین ترکیبی به بینندگان اجازه می دهد تا دیدگاه های منحصر به فرد و مناسب را تجربه کنند.
فرایند طراحی با طراحی فضایی محیطی که 30 درخت کاج در آن زندگی می کردند آغاز شد. درختان کاج در اولویت قرار گرفتند و کاملاً در نظر گرفته شدند. تمام مسیرها و ترافیک ها به سمت درختان هدایت می شد.
مسیرهایی که در میان درختان کاج آمیخته شده اند ، ساختار فضایی و تردد در باغ را ایجاد کرده اند. خطوط اولیه نامناسب واژگون و فضاهای محیطی مناسب جدید بدین ترتیب بدست آمد. فضاهای دنج برای تنهایی ، تفکرات شخصی ، دیالوگ های دو نفره ، زمین بازی کودکان ، فضاهایی برای مهمانی های خانوادگی در مرکز سایت و غیره.